Notification texts go here Contact Us Buy Now!

Misteri otak manusia

Misteri otak manusia
yoyok
Misteri otak manusia
Ada begitu banyak hal di dunia ini yang masih menimbulkan banyak tanda tanya. Jangankan alam sekitar, diri sendiri  pun masih banyak menyimpan tanda tanya. Otak manusia boleh disamakan dengan proses komputer. Bezanya, prestasi pemproses boleh dihuraikan secara logik, sedangkan otak kita tidak.

Ada sepuluh misteri yang masih menyelubungi selok belok otak manusia. Saintis masih terus cuba mencari penjelasan ilmiahnya. Tapi tetap saja misteri itu merupakan rahsia kehidupan ciptaan Tuhan yang luar biasa. Berikut 10 misteri  otak manusia yang kita alami sehari-hari, tapi tetap kita tak mampu mencari penyebabnya.

1 Kesedaran

Saat bangun di pagi hari, kita tersedar dari tidur. Menikmati sinar matahari dari celah tingkap, udara pagi nan sejuk, dan seterusnya. Kita menyebutnya sebagai kesedaran. Bidang ini mencetuskan topik yang dibincangkan saintis sejak zaman dulu. Pakar neurologi mutakhir menjabarkan kesedaran sebagai suatu topik penyelidikan realistik.

2 Hidup Membeku

Hidup abadi memang hanya ada dalam khayalan manusia. Namun saintis telah mencari cryonic, penemuan yang mampu membuat manusia mempunyai dua kehidupan. Salah satu pusat cryonic adalah Alcor Life Extension Foundation, di Arizona, yang menyimpan tubuh makhluk hidup dalam tabung berisi nitrogen cair dengan suhu minud 320 fahrenheit.

Ideanya adalah manusia yang sudah meninggal akibat penyakit akan dicairkan dan dihidupkan kembali di masa akan datang apabila penyakit itu sudah boleh diubati. Jenazah Ted Williams, pemain baseball kenamaan disimpan. Kerana teknologinya belum ditemui, maka penghidupan kembali belum dilakukan, namun tubuhnya sudah "dicairkan" dengan suhu yang tepat sehingga sel-sel membeku dan memecah.

3 Misteri Kematian

Bagaimana manusia menjadi tua? manusia dilahirkan dengan mekanisme tubuh yang mampu bertahan dari penyakit. Itu sebabnya luka boleh sembuh sendiri tanpa dirawat. Tapi seiring dengan bertambah usia, mekanisme itu menurun. kenapa boleh begitu? Ada dua teori penjelasannya. Pertama, penuaan adalah sebahagian daripada genetik manusia. Kedua, penuaan adalah hasil daripada sel-sel tubuh yang rosak.

4 Alam vs Asuhan

Perdebatan tentang fikiran dan keperibadian manusia masih berkutat antara dua perkara di atas. Personaliti dan pemikiran manusia dikatakan dikawal oleh gen atau persekitaran? Atau boleh jadi kedua-duanya? Masih belum ada kesepakatan di kalangan saintis tentang hal ini.

5 Pemicu Otak

Ketawa adalah hal yang paling sedikit difahami dari perilaku manusia. Para saintis mendapati bahawa selama tertawa, ada tiga bahagian otak yang terlibat. Pertama, bahagian yang berfikir sebelum kita memahami suatu gurauan. Kedua, kawasan yang bergerak untuk memberitahu otot kita untuk melakukan sesuatu. Lalu sebuah kawasan emosional yang menggugah perasaan geli.

John Morreall, saintis penyelidik jenaka dari College of William and Mary, mencari bahawa tertawa adalah respon bermain atas kisah yang tidak sesuai dengan harapan. Ketawa juga mampu menular pada orang lain.

6 Daya Ingat

Beberapa pengalaman sukar dilupakan, sebaliknya kita justru kerap melupakan hal-hal penting. Bagaimana itu boleh terjadi? menggunakan teknik pengimejan otak, saintis mendapati adanya mekanisme yang bertanggungjawab pada penciptaan dan penyimpanan memori. mereka mencari hippocampus dan bahan abu-abu otak yang berperanan sebagai tempat memori. Tapi mengapa ada memori yang mudah diingat dan dipukana, masih tetap jadi misteri.

7 jam biologi

Otak juga mempunyai nukleus suprachiasmatic nucleus alias jam biologi. Bahagian ini memprogram tubuh untuk mengikuti irama masa 24 jam. Jam biologi juga menyesuaikan suhu badan, kitaran bangun tidur, juga pengeluaran hormon melatonin. Perdebatan terakhir adalah sama ada makanan tambahan melatonin mampu mencegah jet lag?

8 Perasaan Dihantui

Dianggarkan 80 peratus dari sensasi pengalaman termasuk gatal, tertekan, selesa dan rasa sakit datang dari bahagian tubuh yang hilang. Ada orang yang mengalami adanya organ tubuh mereka yang tidka nampak tapi boleh merasakan. Salah satu penjelasan adalah adanya kawasan saraf di salah satu organ tubuh yang mencipta konseksi baru pada saraf tulang belakang dan berterusan menghantar isyarat ke otak.

9 Tidur

Mengapa manusia butuh tidur? Saintis paham bahawa semua mamalia butuh tidur cukup. Tidak cukup tidur berpanjangan akan menimbulkan halunisasi bahkan kematian. Ada dua tingkatan dalam tidur, yakni tidur yang non-rapid eye movement (NREM), berlaku selama otak memperlihatkan rendahnya aktiviti metabolik. Lalu tidur tahap rapid eye movement (REM), saat otak masih cukup aktif.

10 Mimpi

Selain tidur, mimpi juga menjadi misteri. Kemungkinan adalah, bermimpi merupakan latihan otak yang merangsang trafik synap antar sel-sel otak. Teori lain mengatakan manusia bermimpi mengenai tugas dan emosi yang tak sempat diperhatikan selama mereka terjaga di siang hari.

Post a Comment

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.