Notification texts go here Contact Us Buy Now!

7 Fakta Menarik Pasal Air Mani Lelaki

Fakta Menarik
yoyok
Dalam perspective kesihatan, air mani dianggap sebagai suatu bahan biologis yang dikeluarkan oleh lelaki untuk membuahi sel-telur dari wanita melalui proses persatuan egg - sperm. Tetapi ada beberapa fakta pelik pasal air mani yang belum banyak diketahui. Nak tahu?

Secara definisi, cairan sperm atau air mani adalah cairan organik, juga dikenal sebagai seminal fluid, yang biasanya mengandungi spermatozoa. Secara fisiologis, air mani di secreted oleh gonad (gland seksual) dan organ seksual lainnya dari lelaki atau binatang hermaprodit untuk membuahi sel telur perempuan.Teknologi medis selalu meberi perhatian dalam menentukan, memonitoring dan meningkatkan kualiti air mani. Dan beberapa studi menemukan fakta-fakta pelik yang terjadi pada air mani. Bersumber dari HealthMad, berikut beberapa fakta pelik pasal air mani:


1. Air mani dapat menyebabkan alergi Meski tak selalu, tapi ada beberapa perempuan yang alergi terhadap air mani. Secara medis kondision ini disebut hipersensitivitas plasma mani manusia (seminal plasma hypersensitivity). Gejala yang datang bergantung pada kondisi badan dan jumlah air mani yang masuk ke badan. Gejala umumnya seperti gatal, kemerahan, lepuh, juga kadang-kadang menyebabkan kesusahan bernapas.

2. Air mani dipercayai menjadi sumber energi potensial Dari perspektif sosial budaya, air mani telah dikaitkan dengan sumber energi potensial dalam pengubatan Cina dan teori Chi Kung. Menurut teori Chi Kung, energi dari tubuh dialihkan dan ditransfer ke organ seksual selama gairah seksual. Teori ini menunjukkan bahuwa setelah mengeluarkan air mani, energi tertentu dari tubuh manusia juga sedang dirilis. Hal ini menjelaskan mengapa orang merasa lemah setelah melepaskan sperma.

3. Fakta dari penggunaan air mani Dari wilayah Strickland-Bosavi, Papua Nugini, suku Etoro berpendapat bahuwa air mani memberikan kematangan seksual di antara kaum muda suku tersebut. Pada praktikal masa lalu, kaum muda dari suku tersebut harus meminum air mani tetua suku untuk mencapai kematangan seksual.

4. Rasa air mani tergantung dari makanan yang dimakan Rasa air mani bervariasi tergantung makanan yang dikonsumsi, kebersihan dan faktor eksternal lainnya. Menurut Bodansky dalam bukunya yang bertajuk To Bed or Not to Bed (2005), beberapa perempuan menyukai rasa air mani tapi yang lain tidak demikian. Sebagai contoh, kafein dan daging merah membuat rasa air mani masam atau pahit.

5. Air mani sebagai ubat anti depresi wanita Hal ini tidak terlalu mengejutkan, kerana air mani mengandungi beberapa hormon yang mengubah suasana hati, seperti testosteron, estrogen, hormon perangsang folikel, hormon luteinizing, prolaktin dan beberapa prostaglandin yang berbeza. Beberapa telah terdeteksi dalam darah perempuan 1 jam selepas terkena air mani.

6. Air mani adalah nutrisi Hasil penelitian Johnson dan Everitt dalam bukunya Essential Reproduction (2000) mengungkapkan bahuwa air mani berisi kandungan gizi yang tinggi. Dalam ejakulasi khas (kira-kira satu sudu teh), air mani sudah mengandungi 150 mg protein, 11 mg karbohidrat, 6 mg lemak, 3 mg kolesterol, 7 % US AKG kalium, tembaga dan seng.

7. Air mani tidak akan pernah habis Hal ini sangat dibenarkan, kerana menurut para ahli pria hanya memerlukan masa minimal 15 minit untuk menambah jumlah air mani setelah ejakulasi.

Post a Comment

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.