Notification texts go here Contact Us Buy Now!

Nak tahu? Bagaimana angkasawan pergi ke toilet

yoyok
 Bagaimana angkasawan pergi ke toilet
Kita semua manusia dan jelas bahwa untuk melakukan sesuatu dengan sisa dari hidup mereka, melainkan pergi ke toilet. Baru-baru ini bertanya-tanya: Bagaimana pergi ke toilet di kosmos ? Siapapun yang tahu hukum gravitasi, yang dengan cara tidak sah, akan mengerti bahwa ini bukanlah perkara biasa.

Toilet di stasiun ruang angkasa reka untuk lelaki dan wanita - Ia tampak persis sama seperti di Bumi, Tapi ia memiliki beberapa reka bentuk. Hal ini dilengkapi dengan selak untuk kaki dan pemegang paha, juga terpasang pump udara yang kuat untuk membantu menarik semua yang buruk (sesuatu) yang keluar dari angkasawan. Angkasawan tertempel pada khas bunga-dipasang pada tempat duduk toilet ,juga termasuk kipas kuat dan lubang sedutan membuka mana aliran udara membawa semua bahan buangan dari angkasawan tadi.

Selepas mengambil semua sisa terbahagi kepada oksigen dan air, komponen ini manusia sisa cecair dilancarkan ke dalam kitaran ganas OS. Udara dari tandas sebelum memasuki ISS semestinya ditapis untuk membuang bakteria dan bau.


Menariknya ialah bahawa:

Meski ulang-alik kesana boleh melepaskan diri untuk berdiri - baik lelaki ataupun wanita. Untuk melakukan ini, telah dicipta corong khas dengan hos, yang terhubung dengan mangkuk tandas. Jika mahu, angkasawan boleh menggunakannya sambil duduk. Sistem pembuatan memisahkan pepejal daripada sisa dan cecair. Blok sukar disimpan di atas kapal angkasa, dan selepas vygruzhaalis mendarat. Sisa cecair itu dibuang ke dalam ruang terbuka.

Semasa pelancaran dari Baikonur, pendaratan dan EVA angkasawan memakai lampin khas.

Kini, tandas ruang tidak mengambil pikiran yang sama pada setiap ahli krew. Tetapi bagi angkasawan tandas yang pertama untuk membuat kepribadian. Yang bekerja DALAM beberapa lembaga penelitian. Dimensi dengan berhati-hati vymeryat "titik kelima" bersedia untuk terbang. Sehingga kini, salah satu daripada SRI disimpan, Valentina Tereshkova, yang telah dicipta oleh individu dengan balutan badan angkasawan wanita.

jika dalam keadaan darurat ISS akan memecah kedua bilik mandi, Anda dapat mengunjungi kamar mandi di "Soyuz", Ianya merapat ke OS.

Toilet dipasang di segmen AS ISS, dibuat di Rusia oleh permintaan NASA kerana fakta bahawa Amerika Serikat tidak memiliki teknologi tersebut. Biaya toilet - sekitar $ 19.000.000.

Post a Comment

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.